vrijdag 8 december 2023

Schrijfwijze: zo-even of zoëven? Is of doe?

Taal mag dan een dynamisch iets zijn, sommige schrijfwijzen zijn gewoon fout. Andere zijn verschrikkelijk lelijk. In de serie Schrijfwijze neem ik zo nu en dan een aantal foute woorden en zinnen onder de loep die mij opvallen. Vandaag: zo-even of zoëven? Is of doe? 

Soms ziet zo-even in een tekst er nog altijd raar uit. Zeker wanneer je al wat ouder bent. Toch is al sinds 1995 van kracht dat dit type samenstellingen met klinkerbotsing op deze wijze geschreven wordt. Zo-even is dus goed, net als auto-eigenaar en mee-eten.

Is of doe?

In een boek met quotes van Bill Gates staat dat jij vaak bij McDonalds eet en dat dit is omdat hij niet kookt. De vertaling is hier niet heel sterk. De zin in twee zinnen hakken is een betere optie. Ik eet vaker bij McDonalds dan de meeste mensen. Dat doe ik omdat ik niet kook.