maandag 26 oktober 2015

Schrijfwijze: ik ervoor of erna? Zwarte Pietdiscussie of Zwartepietdiscussie?

Taal mag dan een dynamisch iets zijn, sommige schrijfwijzen zijn gewoon fout. Andere zijn verschrikkelijk lelijk. In de serie Schrijfwijze neem ik zo nu en dan een aantal foute woorden en zinnen onder de loep die mij opvallen. Vandaag: Ik ervoor of erna? Zwarte Pietdiscussie of Zwartepietdiscussie?

Ditmaal in Schrijfwijze twee voorbeelden die de wenkbrauwen deden fronsen, maar beide juist bleken.

Onlangs viel het oog op een wat vreemde rubrieknaam in een plaatselijk blad. Ik en mijn club was de titel. Hoort dat niet andersom, mijn club en ik? Nee, dat blijkt niet perse zo te moeten. Allereerst is het zichzelf niet op de eerste plaats zetten wanneer men over een aantal personen spreekt slechts een vorm van beleefdheid, geen regel. Ten tweede gaat het in dat geval om personen en in dit geval om een band. Ik en mijn club gaat over clubliefde, niet over een activiteit die de club en de persoon in kwestie samen uitvoeren.


Schrijfwijze heeft regelmatig in het teken gestaan van spatiegebruik. Voornamelijk wanneer dit gebruik onjuist was. Ook deze week leek er weer een voorbeeld bij te komen. Totdat bleek dat er een uitzondering op de regel bestaat. Want wat is het geval, een eigennaam wordt in de Nederlandse taal ook met spatie als één geheel gezien. Anders dan bij tweede divisie en tweededivisieclub spreken we daarom wel van Zwarte Piet en Zwarte Pietdiscussie.