woensdag 9 maart 2016

Schrijfwijze: jongeman of jonge man? Behalve mij of ik?

Taal mag dan een dynamisch iets zijn, sommige schrijfwijzen zijn gewoon fout. Andere zijn verschrikkelijk lelijk. In de serie Schrijfwijze neem ik zo nu en dan een aantal foute woorden en zinnen onder de loep die mij opvallen. Vandaag: jongeman of jonge man? Behalve mij of ik?

Samenvoegingen, wat kunnen we er nog over zeggen dat nog niet in eerdere posts op Schrijfwijze is gezegd. Bijvoorbeeld dat twee woorden die zowel los van elkaar las in samenvoeging hetzelfde betekenen altijd samengevoegd dienen te worden. In dit voorbeeld van decorrespondent.nl zijn jonge en man gemakkelijk samen te voegen tot jongeman.

Behalve mij of ik?

Sommige schrijfwijzen kunnen je flink in de war brengen. Behalve ik en behalve mij zijn allebei juist, maar in welke context gebruik je welke wijze. Behalve mij gebruik je wanneer je niet refereert aan het onderwerp van de zin. In dit voorbeeld uit het boek 22-11-1963 lezen we: '...behalve mij was helemaal niemand op het fabrieksterrein.' Wanneer je deze zin in andere volgorde zet zien we: 'Niemand was op het fabrieksterrein, behalve ik.' Ik (in de foute zin 'mij') slaat dus wel degelijk op het onderwerp.